Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Røyken

Røyken

Postadresse:

Besøksadresse:

Telefon:

Kontaktperson: Rita Rohdin Nyhus, 97749933, rita.rohdin.nyhuus@royken.kommune.no

Antall produksjoner: 30

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

Danselyst

Scenekunst, Trinn: 7
Danselærer og koreograf Magnhild Sørvik kommer til DIN skole 4-5 ganger og lærer klassen en koreografi. Prosjektet avsluttes med en visning eller at koreografien er en del av en større forestilling. Når avtaler Magnhild direkte med klasselærer.

Gitarens dag

Musikk, Trinn: 3
I Uke 5 er det gitarens uke i hele Norge og 1. februar er gitarens dag.
I den forbindelse kommer Kulturskolen på besøk til dere med gitarist og lærer Torgeir Johannesen Hernes. Han spiller litt og forteller litt. Alt kan skje i klasserommet og tar maks 45 minutter.

Holmsbu galleri

Kulturarv, Trinn: 6
Administreres i sin helhet av Drammens museum og er gratis for skolene og for Røyken kommune. Foregår i mai hvert år.

Kulturuka

Annet, Trinn: 9
En uke med bare kunstfag på timeplanen, der elevene får møte profesjonelle utøvere innenfor den kunstarten de selv velger å bli bedre kjent med den uken. Visning samme uke eller senere etter avtale.

Natur og kultur

Kulturarv, Trinn: 5
Besøk ved Geologisenteret i Slemmestad med geologitur og fossiljakt i nærområdet i deilig vårluft. LandArt med kunstner i siste del av turen (i fossildalen). Arrangeres i mai/Juni hvert år.

Oslofjordmuseet

Kulturarv, Trinn: 7
Besøk til Oslofjordmuseet med omviser. Oppgaver i den forbindelse. Foregår i april hvert år.

Røyken forteller

Kulturarv, Trinn: 4
2 hele dager med Røykens egen lokalhistorie på planen
Besøk til Kornmagasinet med omvisning og besøk til Hernestangen med omvisning. Kanskje får vi også til folkedans på Hernestangen. Historielaget stiller omvisere. DKS stiller om mulig danseinstruktører.

Administreres i sin helhet av Oppvekst.

Sangskattekista

Musikk, Trinn: 1
Elevene lærer et knippe norske barnesanger fra før og nå. Øvelsene foregår med to stykker fra kulturskolen ute på skolene 1-2 timer i løpet av mars/april. Skolen øver deretter selv. Heftet er laget av kulturskolen og deles ut til skolene på et møte. Deretter er det duket for generalprøve og konsert i Kulturhuset med musikere fra Kulturskolen. 

Vi lager en forestilling

Scenekunst, Trinn: 1-10
Bestillingstilbud som koster penger for skolene. Kan bestilles av de som skal lage større forestillinger til feiringer litt utenom det vanlige. Jubileer, åpninger osv.

1950 Spionen (UKE 6)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Klokken er blitt 1950. Det strømmer toner fra en leilighet. Astrid Høyer sitter ved pianoet. Samtidig strammer støvsugerselgeren Frank Øye seg opp utenfor døren hennes. Han ringer på. Hun slutter å spille, går mot døren, så stopper hun. Skal hun åpne eller ikke? Hun kan jo på dette tidspunkt ikke ane hvilke fryktelige konsekvenser det ville få om hun åpnet døren. Bare et forkvaklet sinn, paranoid på grensen til galskap, kunne ane konsekvensene.STATSTEATRET ønsker med sitt prosjekt «Norge 1066-2066» å «skrive» fortellingen om Norge på nytt og bringe den ut i by og bygd for et stort publikum. Vår første produksjon var «1066 – Slaget ved Stamford Bridge», og vår siste blir en framtidsfabel av Norge i 2066. Planen er å lage ti forestillinger på ti år. Vi vil se etter og sammenstille fortid og nåtid. Hva går i loop? Hvilke fortidige hendelser, konflikter og personer har beveget vår samfunnsutvikling? Hva har det offisielle Norge bevisst eller ubevisst utelatt?Anmeldelse: AftenbladetAnmeldelse: Rogalands AvisAnmeldelse: Dagbladet

Almir og puffene

Musikk, Trinn: 1-7
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg 9 magiske puffer! 
"Almir og puffene"  er en ordløs konsert som handler om Almirs oppvekst i Bosnia. Almir gjenskaper lydene i trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 
Visste du forresten at trekkspill kan puste? 

AWESOMNIA

Musikk, Trinn: 8-10
- Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.
Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening.  Med seg i Awesomnia har hun beatboxer Bjartur "BEATUR" Gudjonsson fra Island og Nick "SNATCH" Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.

Du er Awesome, de er Awesome, og sammen er vi Awesomnia!

- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap, men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!! 
- Frøya Kulturskole

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.Tilgjengelige datoer:UKE 4108.10.18 - Manon (ballett)10.10.18 - Manon (ballett)11.10.18 - Manon (ballett)UKE 4506.11.18 - Svanesjøen (ballett)07.11.18 - Svanesjøen (ballett)08.11.18 - Svanesjøen (ballett)UKE 209.01.19 - Billy Budd (opera)10.01.19 - Billy Budd (opera)UKE 422.01.19 - Svanesjøen (ballett)UKE 712.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)14.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 819.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 927.02.19 - Rosenkavaleren (opera)28.02.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1006.03.19 - Rosenkavaleren (opera)07.03.19 - Rosenkavaleren (opera)08.03.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1401.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)02.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)03.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)UKE 1509.04.19 - Tryllefløyten (opera)10.04.19 - Tryllefløyten (opera)11.04.19 - Tryllefløyten (opera)12.04.19 - Tryllefløyten (opera)

Det performative huset - moderne arkitektur i samfunn, film og mote

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Det var kombinasjonen av sosiale behov og teknologiske muligheter som skapte den moderne arkitekturen. Da storbyene vokste dramatisk i Europa og USA i løpet av 1800-tallet ble det behov for høye hus som kunne gi plass til mange kontorplasser. Det ble behov for store industrihaller med effektiv produksjon i godt lys. Moderne arkitektur blir ofte kalt funksjonalisme, med åpen romplan og god terreng- og tomtetilpasning. Samtidig er den knyttet til en frigjøring av kroppen, en sunn livsstil, endring av kleskoder og forenkling av dagliglivets og festens omgangsformer.Elevene lærer å se hvordan moderne arkitektur er blitt bærer av symbolverdier for økt velstand, vekst og frihet. Noen bygninger er blitt ikoniske og er brukt som scenografi i filmer og motefotografi. Nye bilmodeller og klesmote ses ofte mot en bakgrunn av elegante hus, alt fra kontorbygg og boligblokker til fantastiske eneboliger. 
En spesiell sjanger er der skurken i en spenningsfilm bor i det feteste huset, i det som er kalt for «skurkens reir». Koblingen av kriminelt mye penger og påkostede eneboliger har også gitt navn til en bestemt type hus, nemlig «Narcotechture».Elevene skal bli kjent med hovedtrekk i den internasjonale moderne arkitekturen, de store arkitektene, tekniske nyvinninger og lære å lese en grunnplan.

Glimt frå fortida 2018-19

Litteratur, Trinn: 6

Katta i sekken: Lurivar og det hemmelege skrinet 2018-19

Litteratur, Trinn: 3

Kling klang - musikk for de minste

Musikk, Trinn: 0 år-3 år
Velkommen til en sanselig musikkopplevelse for de minste barna (0-3 år). Bli med Frøy Aagre og hennes saksofon på skattejakt etter spennende klanger! Hun tar barna med på en musikalsk oppdagelsesferd og utforsker klangen på de ulike instrumentene som hun finner, for så å sette det hele sammen til et lite "kling klang"-musikkverk. Etter forestillingen inviteres barna opp på scenen for å utforske og spille på instrumentene. Dette er en forestillingen der barna får være aktive og medskapende deltakereSagt om Kling klang: ”Barna satt som bergtatt. En fengende og behagelig stemning der barna også kunne være aktive. En god balanse mellom delaktighet og lytting” (Kråkeby barnehage)”En magisk stund med en fin kombinasjon av lytting og spilling”. ”Rolig, fengende og magisk”. ”Godt tilrettelagt for de aller minste” (Fagerborg menighetsbarnehage)Magisk! Det ble så harmonisk stemning, og det er tydelig at barna syns det var spennende med en annerledes musikkopplevelse. Barnegruppen så nesten trollbundet ut. Det var fint å se hvordan barna lyttet til de ulike lydene av instrumentene de selv fikk spille. «Det var fint» sier gutt 2 år med et stort smil mens Frøy spilte saksofon. ( Victoria barnehage) Les anmeldelse fra premieren på Kling klang under Oslo Jazzfestival her: Musikalsk meditasjon for dei aller minste

Mellom Oss

Film, Trinn: VG1-VG3
380 filmskapere-1 film! En film om lykke, forventninger, grenser og motgang.
Våren 2016 ba fimskaper Charlotte Røhder Tvedt vanlige mennesker over hele landet om å filme sin verden. Resultatet er blitt Norges første dokumentar bestående bare av innsendt film. Over 900 bidrag har blitt til én historie, satt sammen av en dreven filmskaper med blikk for sammenhenger og kontraster. Vi får ærlige glimt av hverdagen til helt vanlige mennesker: jenta som savner faren sin, gutten som gråter i bilen på vei til jobb og studenteten som savner venner.Regissør Charlotte Røhder Tvedt studerte dokumentarfilm ved Høgskolen i Lillehammer og har jobbet som regissør, produsent og manusforfatter siden 1994. Mellom Oss vant publikumsprisen under OsloPix i 2017.(kan bestilles i uke 3 og 5 2019)

Mine brødre

Litteratur, Trinn: VG1-VG3

NATIVES av Glenn Waldron H18 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 8-10
NATIVES er en forestilling om hvordan ungdom vokser opp som innfødte i den digitale verdenen. Vi møter tre 14-åringer som alle har ganske dramatiske opplevelser på bursdagen sin. Gjennom tre monologer som vever seg inn i hverandre ser vi hvordan livene deres preges, formes og uttrykkes sømløst i både den virkelige og den digitale tilværelsen. Samtidig er det kort og godt en forestilling om å ikke lenger være barn. Og om hvordan verden kan gi deg et ganske solid slag i trynet når du tar skrittet ut fra det trygge og kjente i barndommen.Dramatiker: Glenn WaldronOversettelse: Kristofer Grønskag
Regi og Scenografi: Nils Petter Mørland
Dramaturgi: Kristofer Grønskag
Videodesign: Oscar Udbye
Musikk: Hanne Hukkelberg​​​​​​​
Kostyme: Cathrine SchermannForlag: Nordiska ApS

Nå er du gud igjen av Anders Duus (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
En gutt og en jente ender opp på gangen på skolen. Fra to vidt forskjellige miljøer og med helt ulik bakgrunn begynner en samtale om hvem man er, hvorfor man er det og om Gud har noe å gjøre med den saken i det hele tatt.
Oversetter: Toril SolvangRegi: Victoria MeirikScenografi/kostymer: Gjermund Andresen

Piksel - en pop-up utstilling

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Målet for prosjektet er å skape et annerledes og interaktivt møte med samtidskunst i skoletiden, og gi elevene en storslått wow-opplevelse.En mobil pop up-utstilling dukker opp på skolen og to formidlere hjelper elevene med å pakke ut og bygge en kunstinstallasjon i skolegården. Når installasjonen er ferdig montert blir den fotografert fra luften av en drone. Dette er en annerledes kunstopplevelse som vil endevende skolegården for en dag.
Prosjektet ”Piksel” tar elevene med på en kreativ reise inn i en fargerik verden som gjemmer seg i et bilde. Installasjonen kan oppleves som en skog av farger; en slags labyrint man kan gå inn i, ta på og betrakte på avstand. Gjennom denne interaktive opplevelsen vil ungdommen få et unikt møte med samtidskunst.Prosjektet ønsker å vise oss to forskjellige inngangsporter for å lese verden: top down eller bottom up. Dette kan igjen gi oss verktøy til å forstå kunst. Elevene kan gå inn i installasjonen og erfare hvordan den oppleves på stedet, som en ren og visuell opplevelse som endrer skolegården, for deretter å se den fra et fugleperspektiv. Hva gjør det med en opplevelse når man får avstand til den? Hvordan oppleves installasjonen når den erfares utenfra, sett fra luften gjennom et dronebilde?Utstillingen er skredersydd for ungdom og opptil 30 elever får mulighet til å være med å montere selve installasjonen. Vi starter kl. 10:00 og elevene må sette av minimum 3 timer. Etter installering kan opptil 90 elever oppleve verket og dronefotograferingen på nært hold. Resten av skolen kan følge med på bygging og dronefotografering fra vinduene og via live-feed på egen facebook-side. Vi gjør oppmerksom på at dette kan endre seg, da produksjonen er under utvikling. Vi sender program for dagen når dette nærmer seg. Formidlingen har et værforbehold og kan ikke gjennomføres ved dårlig vær.Utstillingen er laget i et samarbeid mellom Den kulturelle skolesekken i Buskerud, Haugen og Zohar Arkitekter, og Buskerud Kunstsenter.

På nært hold

Visuell kunst, Trinn: 2-9
De siste årene har kunstscenen vært preget av en tendens der materialitet, taktilitet og det fysisk nære kunstverket er i økende fokus. Dette har ført til at mange kunstnere i større grad utforsker selve materialet og mulighetene det gir. En av grunnene til dette kan være at vi mennesker forholder oss til en stadig mer virtuell virkelighet; en hverdag som kan leves gjennom en finger som trykker på en skjerm. Å opphøye det sanselige, håndlagede og unike kan være en naturlig reaksjon på dette.
I utstillingen På nært hold møter elevene seks kunstnere som nærmer seg denne tematikken på ulikt vis. Hanne Friis farger objektene sine for hånd med tørkede lus og kongler, Ivan Galuzin bruker naturlim til feste beinrester på lerret, Ingri Haraldsen & Petter Buhagen har synliggjort det tilsynelatende usynlige, Margrethe Loe Elde har gjenbrukt gamle tekstiler og laget en skulptur, mens Ellen Henriette Suhrke tar oss med på en taktil omvisning, arrangert for blinde deltakere i Botanisk hage i Oslo.
Gjennom kunstverkene i utstillingen kan man diskutere spørsmål som: Hvilke sanser bruker vi i vår hverdag? Hva gjøre at noe tiltrekker mens annet frastøter oss? Hvordan forholder vi oss til det kroppslige i vår stadig mer digitale hverdag?

Skygge-der fortellinger skapes 2018-19

Litteratur, Trinn: 8

SLØTFACE

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.

Selv fortalte Sløtface følgende om albumet: 
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

Sousou & Maher - Made of music

Musikk, Trinn: 8-10
MADE OF MUSIC
Sousou og Maher vokste begge opp i musikere og det var interessen og kjærligheten til den vestafrikanske koraen (en harp lute) som brakte dem sammen. En viktig retningslinje for troubadourkulturen - som kora er en del av - er bevaring av den musikalske arven gjennom musikernes kontinuerlige søk etter nye måter. I Sousou & Maher Cissoko saken betyr det en fantastisk kora lek og sjelfulle sang kombinert med en rytmisk energi og innflytelse fra reggae, mbalax, folk, sjel og jazz.  Etter arv fra Cissoko-familien av vestafrikanske griots, gir sangene en viktig melding om å komme sammen og skape lenker i stedet for grenser mellom land og mennesker. Dette er understreket av duoen synger på fem forskjellige språk!

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper, og røde nebb.

Sarah Camille forteller historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne konserten er en blanding av musikksjangre som jazz, basisliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sammen med Sarah Camille sin slam-poesi blir det superfint.

Teaterkomiteen V19 (Brageteatret i samarbeid med Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Alle historier har blitt til en gang. Noen har tenkt på hva hovedpersonen ønsker å oppnå, hvilke valg den slemme skurken tar og om fortellingen ender godt eller dårlig. Noen har tatt valgene for alle som er med i historien slik at noe spennende kan skje. Å lage en historie handler nemlig mest om å ta valg – stjele flyet eller ikke, kysse gutten eller ikke, gjemme seg eller ikke, rekke opp hånda eller ikke...I Teaterkomiteen får barna være med når historien blir til. En interaktiv og improvisert forestilling der publikum på forskjellig vis får påvirke valg som dukker opp i historien.
For hva er egentlig et valg? Betyr det noe hva vi velger? Både i historier vi lager – og ellers.
Teaterkomiteen har blitt til fordi Brageteatret og Det Andre Teatret har valgt å samarbeide!
Regi: Nils Petter Mørland
Scenograf: Monica Nestvold
Kostyme: Cathrine Schermann
Lydimprovisatør: Toto Kruse
Til kulturvertene
Det er helt umulig å fortelle hva denne forestillingen handler om på forhånd. Det er nemlig elevene som bestemmer hvor historien skal begynne, og hvem som er hovedpersonen! Derfor er det lurest å si til medelevene at alle må være med å foreslå ting, når skuespillerne spør. Ganske rart og stillig?
Det er tre skuespillere med hver gang, og to teknikere, altså 5 tilsammen. De blir glade for kaffe og vann når de kommer til skolen, men ellers har de med seg matpakke sev.Det er fint om dere ordner publikumsplasser med matter, benker og stoler i det området teknikerne mener det passer best.Dersom dere tenker å si noe til publikum, passer det best etter at forestillingen er ferdig. Dette kan dere snakke med skuespillerne om når de kommer til skolen.God fornøyelse!

Verdens mellomste fisk

Film, Trinn: 1-4
Ingeborg er en ung jente som liker å fiske. Som vanlig melder hun seg på den årlige fiskekonkurransen, og fanger en usedvanlig mellomstor fisk. Hun har faktisk fanget verdens mellomste fisk. Ingeborg og fisken blir rikskjendiser over natta. Men hva skjer når fisken legger på seg? 
Uke 15 2019

Vestfossen Kunstlaboratorium

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
«Velg noe! Gjør noe! Si noe!»
Tittelen på årets hovedutstilling, Contemporary Chaos, kan sies å være beskrivende for den visuelle opplevelsen som venter publikum. Utstillingen viser et mangfold av kunstuttrykk produsert i ulike medier, deriblant foto, video, maleri, tegning, skulptur og stedsspesifikke installasjoner laget spesielt for Vestfossen Kunstlaboratorium.All kunst er et uttrykk for samtiden den produseres i. Samtidskunsten reflekterer over vår virkelighet og utforsker hvordan og hvorfor samfunnet har tatt sin nåværende form.I oppgaven «Velg noe! Gjør noe! Si noe!» oppfordrer vi elevene til å mene noe om sin samtid: Hva er du opptatt av? Hva bryr du deg om? Er det noe som er urettferdig i verden? Har du en melding eller oppfordring til verden?Om utdøver og produsent
  • Arrangert av: Buskerud fylkeskommune
  • Idé/opplegg: Vestfossen Kunstlaboratorium. 
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter