Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Røyken

Røyken

Postadresse:

Besøksadresse:

Telefon:

Kontaktperson: Rita Rohdin Nyhus, 97749933, rita.rohdin.nyhuus@royken.kommune.no

Antall produksjoner: 20

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Danselyst

Scenekunst, Trinn: 7
Danselærer og koreograf Magnhild Sørvik kommer til DIN skole 4-5 ganger og lærer klassen en koreografi. Prosjektet avsluttes med en visning eller at koreografien er en del av en større forestilling. Når avtaler Magnhild direkte med klasselærer.

Holmsbu galleri

Kulturarv, Trinn: 6
Administreres i sin helhet av Drammens museum og er gratis for skolene og for Røyken kommune. Foregår i mai hvert år.

Kulturuka

Annet, Trinn: 9
En uke med bare kunstfag på timeplanen, der elevene får møte profesjonelle utøvere innenfor den kunstarten de selv velger å bli bedre kjent med den uken. Visning samme uke eller senere etter avtale.

Natur og kultur

Kulturarv, Trinn: 5
Besøk ved Geologisenteret i Slemmestad med geologitur og fossiljakt i nærområdet i deilig vårluft. LandArt med kunstner i siste del av turen (i fossildalen). Arrangeres i mai/Juni hvert år.

Oslofjordmuseet

Kulturarv, Trinn: 7
Besøk til Oslofjordmuseet med omviser. Oppgaver i den forbindelse. Foregår i april hvert år.

Sangskattekista

Musikk, Trinn: 1
Elevene lærer et knippe norske barnesanger fra før og nå. Øvelsene foregår med to stykker fra kulturskolen ute på skolene 1-2 timer i løpet av mars/april. Skolen øver deretter selv. Heftet er laget av kulturskolen og deles ut til skolene på et møte. Deretter er det duket for generalprøve og konsert i Kulturhuset med musikere fra Kulturskolen. 

Vi lager en forestilling

Scenekunst, Trinn: 1-10
Bestillingstilbud som koster penger for skolene. Kan bestilles av de som skal lage større forestillinger til feiringer litt utenom det vanlige. Jubileer, åpninger osv.

BRØDRE & SØSTRE H19 (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Buskerudmuseet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
BUSKERUDMUSEET Stiftelsen Buskerudmuseet er en konsolidert museumstiftelse bestående av 13 avdelinger med til sammen 18 besøkssteder. Kulturarven er vår felles hukommelse og referansebase. Museene er en kilde til betydningsfull kunnskap om vårt samfunn og kultur både før og nå.  Museene har faste tilbud, og kan i tillegg skreddersy opplegg for skolene.  www.buskerudmuseet.no
HALLINGDAL MUSEUM HELSESTELL
I tidsriktige omgivelser tar vi for oss hygiene, helseplager og behandling i det gamle bondesamfunnet, samt mile- pæler fra veien til vårt moderne helsevesen.FOLKEDRAKT FRA 1600-TALLET TIL RUNDT 1900
Hva har påvirket utformingen av folkedraktene? Vi ser på teknologi, materialer og strømninger i samtiden som hadde innflytelse på folkedrakter i Norge, med spesiell vekt på drakttradisjonen i Hallingdal fra 1600-tallet til rundt 1900. Mulighet for praktisk del med gamle sømteknikkerBestilling: Arnhild kopperdal  32 07 14 85  kopperdal@buskerudmuseet.no
VEIEN KULTURMINNEPARKLANGHUSETGjennom aktiviteter i og rundt det gjenreiste langhuset fra eldre jernalder formidles historien om vikingenes forfedre som levde her for omkring 2000 år siden. I høvdingens hall har vi den uortodokse quizen "Er det sant?" som får elevene til å utforske hva vi egentlig vet om fortid, nåtid og oss selv.DØMTElevene rollespiller historiske rettssaker fra vikingtiden, og så sammenlikner vi elevenes dommer med de historiske resultatene. Aktiviteten skaper bevissthet om rettsprinsipper før og nå, og om æreskultur kontra rettsstat. Kulissene er den arkeologiske utstillingen, opplyst kun av levende lys og monterne med oldsaker.Bestilling: Jørgen Tinglum Bøckman 32 14 10 70  bockman@buskerudmuseet.no 
KUNSTNERHJEMMET LAUVLIATH. KITTELSENS KUNSTNERHJEM I SIGDAL  
Kunstnerhjemmet Lauvlia har mye å by på; kulturhistorie, kunsthistorie, ikoniske bilder som er kjente og gjenkjennelige for store og små. 
Besøkende får innblikk i hvordan familien bodde for over 100 år siden. Hva de levde av og hva Kittelsen skapte. Hvordan var det å være kunstnerhustru og barn av en stor kunstner? 
 
Her er et stort friområde med skulpturer inspirert av Theodor Kittelsen  og en stor trollborg med amfi. Trollamfiet kan brukes til fremføring og felles samling. Malerpensler og staffeli til bruk. Bademuligheter ved Soneren på Lauvlias egen strand. «Gamleveien» ved Lauvlia, ca. 3 km. lang vei skiltet med Th.Kittelsens bilder. Kan brukes til fots eller med sykkel.
 
Det er vårt mål å vise Kittelsens store fantasi og skaperglede i området han valgte å slå seg ned med familien sin og bygge sitt hus.Bestilling: Åse Tangerud  32 71 24 07  post@lauvlia.no
RINGERIKE MUSEUM VÅR EGEN LOKALHISTORIE  
Her blir vi kjent med vår egen lokalhistories lange linjer; fra vikingtiden og Olav den Helliges oppvekst på Ringerike via praktfulle middelalderkirker, tømmerfløting, store og veldrevne bondegårder, kjerraten i Åsa, at Hønefoss ble by i 1852 og fram til 2. verdenskrig. Anna Colbjørnsdatter og Jørgen Moe treffer vi også.JØRGEN MOE OG FOLKEEVENTYRENE   
Det var i Norderhov gamle prestegård, det som i dag er Ringerikes Museum, at Jørgen Moe fra Hole traff Peter Christen Asbjørnsen fra Christiania, da de bare var 13-14 år gamle. Vi blir bedre kjent med norske folkeeventyr og det spennende livet Asbjørnsen og Moe levde. Jørgen Moe var en lokal person som har fått nasjonal betydning – både som eventyrsamler, dikter og prest.ANNA COLBJØRNSDATTER OG SLAGET  PÅ NORDERHOV 
Vinteren 1716 angrep den svenske kongen Karl 12 og hans soldater Norge. En rekke slag ble utkjempet mellom norske og svenske soldater omkring på Østlandet, bl.a. på Norderhov – der Ringerikes Museum ligger i dag. Kulehull i veggen inne i museet forteller om den dramatiske hendelsen, da prestekona på Norderhov Anna Colbjørnsdatter fikk deler av æren for at ca. 200 norske soldater beseiret omkring 600 svenske soldater natten til 29. mars 1716.Bestilling: Preben Johannessen  32 13 50 50  johannessen@buskerudmuseet.no
LÅGENDALSMUSEETFRA STANDSSAMFUNNET TIL KLASSESAMFUNN  
Norge fra 1600- til 1800-tallet. Stikkord er befolkningsutvikling, jord- brukssamfunnet, klasseforskjeller, husstanden, lov og rett, tro og overtro og de nye næringene bergverk, sagbruksdrift og trelasthandel. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer  fra Numedal.UTVIKLING AV KOSTHOLD, HYGIENE OG  LEVEVILKÅR FRA 1700- TIL 1900-TALLET  
Utviklingen av levevilkårene på landsbygda og i byene fra 1600-tallet til midten av 1900-tallet. Temaene presenteres i autentiske bygnings- miljøer fra Kongsberg og Numedal.STILHISTORIE OG MØBELKUNST FRA BAROKKEN  TIL JUGENDSTILEN  
Vi besøker to rosemalte bondestuer fra Numedal og bergembetsmannshjemmet gamle Glitre gård med stilhistoriske interiør fra 1600 til begynnelsen av 1900-tallet. HÅNDVERKSUTVIKLINGEN FRA 1700-TALLET  TIL 1900-TALLET  
Temaene er folkekunst og laugshåndverk, lærlingeordninger, «skomaker bli ved din lest» og det lokale kunsthåndverk fra etterkrigstida. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer fra Kongsberg og Numedal.JUL I GAMLE DAGER  
Elevene får høre om hvordan julen ble feiret i ei gammel bondestue i Numedal på  1700- og 1800-tallet og i et staselig byhus på Kongsberg rundt 1900. Vi vil også besøke den gamle krambua i Kongsberggata.
De viktigste temaene i løpet av omvisningen er juleforberedelsene, primstaven, julemat og juledrikke, julebadet, julegaver, overtro knyttet til jula, julenissen og juletreet. Elevene får smake på lefse i bondestua og gammeldags drops i Krambua.Bestilling: Gry Charlotte Lj. Andersen tlf 32 73 34 68  gc.andersen@buskerudmuseet.no 
LABROMUSEENETØMMER, TRELAST, HÅNDVERK  OG VANNKRAFT 
Med utgangspunkt i anlegget til Labro kraftstasjon ser vi på utviklingen i utnyttelse av vannkraft fra kvernkall til turbin. Utviklingen visualiseres gjennom demonstrasjon av nybygde modeller av tidligere tiders vannkraftinnretninger. Om ønskelig kan opplegget inkludere temaer som tømmerfløting, sagbruksdrift, utnyttelse av trevirkets kvalitet og håndverksteknikker. Klassene kan selv velge hva de ønsker at opplegget skal legge mest vekt på.Bestilling: Ole Jacob Cranner  tlf 32 73 24 68  cranner@buskerudmuseet.no

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.

Glimt frå fortida 2018-19

Litteratur, Trinn: 6

Katta i sekken: Lurivar og det hemmelege skrinet 2018-19

Litteratur, Trinn: 3

Nå er du Gud igjen (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
En gutt og en jente ender opp på gangen på skolen. Fra to vidt forskjellige miljøer og med helt ulik bakgrunn begynner en samtale om hvem man er, hvorfor man er det og om Gud har noe å gjøre med den saken i det hele tatt.Dramatiker: Anders DuusOversetter: Toril SolvangRegi: Victoria MeirikScenografi/kostymer: Gjermund AndresenLyddesign: Runar MagnussenLysdesign: Chris RochForlag: Colombine TeaterförlagFoto: Dag Jenssen

Piksel - en pop-up utstilling

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Målet for prosjektet er å skape et annerledes og interaktivt møte med samtidskunst i skoletiden, og gi elevene en storslått wow-opplevelse.En mobil pop up-utstilling dukker opp på skolen og to formidlere hjelper elevene med å pakke ut og bygge en kunstinstallasjon i skolegården. Når installasjonen er ferdig montert blir den fotografert fra luften av en drone. Dette er en annerledes kunstopplevelse som vil endevende skolegården for en dag.
Prosjektet ”Piksel” tar elevene med på en kreativ reise inn i en fargerik verden som gjemmer seg i et bilde. Installasjonen kan oppleves som en skog av farger; en slags labyrint man kan gå inn i, ta på og betrakte på avstand. Gjennom denne interaktive opplevelsen vil ungdommen få et unikt møte med samtidskunst.Prosjektet ønsker å vise oss to forskjellige inngangsporter for å lese verden: top down eller bottom up. Dette kan igjen gi oss verktøy til å forstå kunst. Elevene kan gå inn i installasjonen og erfare hvordan den oppleves på stedet, som en ren og visuell opplevelse som endrer skolegården, for deretter å se den fra et fugleperspektiv. Hva gjør det med en opplevelse når man får avstand til den? Hvordan oppleves installasjonen når den erfares utenfra, sett fra luften gjennom et dronebilde?Utstillingen er skredersydd for ungdom og opptil 30 elever får mulighet til å være med å montere selve installasjonen. Vi starter kl. 10:00 og elevene må sette av minimum 3 timer. Etter installering kan opptil 90 elever oppleve verket og dronefotograferingen på nært hold. Resten av skolen kan følge med på bygging og dronefotografering fra vinduene og via live-feed på egen facebook-side. Vi gjør oppmerksom på at dette kan endre seg, da produksjonen er under utvikling. Vi sender program for dagen når dette nærmer seg. Formidlingen har et værforbehold og kan ikke gjennomføres ved dårlig vær.Utstillingen er laget i et samarbeid mellom Den kulturelle skolesekken i Buskerud, Haugen og Zohar Arkitekter, og Buskerud Kunstsenter.

På nært hold

Visuell kunst, Trinn: 2-9
De siste årene har kunstscenen vært preget av en tendens der materialitet, taktilitet og det fysisk nære kunstverket er i økende fokus. Dette har ført til at mange kunstnere i større grad utforsker selve materialet og mulighetene det gir. En av grunnene til dette kan være at vi mennesker forholder oss til en stadig mer virtuell virkelighet; en hverdag som kan leves gjennom en finger som trykker på en skjerm. Å opphøye det sanselige, håndlagede og unike kan være en naturlig reaksjon på dette.
I utstillingen På nært hold møter elevene seks kunstnere som nærmer seg denne tematikken på ulikt vis. Hanne Friis farger objektene sine for hånd med tørkede lus og kongler, Ivan Galuzin bruker naturlim til feste beinrester på lerret, Ingri Haraldsen & Petter Buhagen har synliggjort det tilsynelatende usynlige, Margrethe Loe Elde har gjenbrukt gamle tekstiler og laget en skulptur, mens Ellen Henriette Suhrke tar oss med på en taktil omvisning, arrangert for blinde deltakere i Botanisk hage i Oslo.
Gjennom kunstverkene i utstillingen kan man diskutere spørsmål som: Hvilke sanser bruker vi i vår hverdag? Hva gjøre at noe tiltrekker mens annet frastøter oss? Hvordan forholder vi oss til det kroppslige i vår stadig mer digitale hverdag?

Skygge-der fortellinger skapes 2018-19

Litteratur, Trinn: 8

Sousou & Maher - Made of music

Musikk, Trinn: 8-10
MADE OF MUSIC
Sousou og Maher vokste begge opp i musikere og det var interessen og kjærligheten til den vestafrikanske koraen (luttliknende harpe, der kroppen er lagd av en kalebass med hud spent over) som brakte dem sammen.
En viktig retningslinje for troubadourkulturen - som kora er en del av - er bevaring av den musikalske arven gjennom musikernes kontinuerlige søk etter nye måter. For Sousou & Maher Cissoko betyr dette å vise frem koraen i kombinasjon med sjelfulle sang med rytmisk energi og innflytelse fra reggae, mbalax, folk, sjel og jazz.  
Etter arv fra Cissoko-familien av vestafrikanske griots, gir sangene en viktig melding om å komme sammen og skape lenker i stedet for grenser mellom land og mennesker. Dette er understreket av duoen synger på fem forskjellige språk!

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper, og røde nebb.

Sarah Camille forteller historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne konserten er en blanding av musikksjangre som jazz, basisliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sammen med Sarah Camille sin slam-poesi blir det superfint.

Teaterkomiteen V19 (Brageteatret i samarbeid med Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Alle historier har blitt til en gang. Noen har tenkt på hva hovedpersonen ønsker å oppnå, hvilke valg den slemme skurken tar og om fortellingen ender godt eller dårlig. Noen har tatt valgene for alle som er med i historien slik at noe spennende kan skje. Å lage en historie handler nemlig mest om å ta valg – stjele flyet eller ikke, kysse gutten eller ikke, gjemme seg eller ikke, rekke opp hånda eller ikke...I Teaterkomiteen får barna være med når historien blir til. En interaktiv og improvisert forestilling der publikum på forskjellig vis får påvirke valg som dukker opp i historien.
For hva er egentlig et valg? Betyr det noe hva vi velger? Både i historier vi lager – og ellers.
Teaterkomiteen har blitt til fordi Brageteatret og Det Andre Teatret har valgt å samarbeide!
Regi: Nils Petter Mørland
Scenograf: Monica Nestvold
Kostyme: Cathrine Schermann
Lydimprovisatør: Toto Kruse
Til kulturvertene
Det er helt umulig å fortelle hva denne forestillingen handler om på forhånd. Det er nemlig elevene som bestemmer hvor historien skal begynne, og hvem som er hovedpersonen! Derfor er det lurest å si til medelevene at alle må være med å foreslå ting, når skuespillerne spør. Ganske rart og stillig?
Det er tre skuespillere med hver gang, og to teknikere, altså 5 tilsammen. De blir glade for kaffe og vann når de kommer til skolen, men ellers har de med seg matpakke sev.Det er fint om dere ordner publikumsplasser med matter, benker og stoler i det området teknikerne mener det passer best.Dersom dere tenker å si noe til publikum, passer det best etter at forestillingen er ferdig. Dette kan dere snakke med skuespillerne om når de kommer til skolen.God fornøyelse!

Verdens mellomste fisk

Film, Trinn: 1-4
Ingeborg er en ung jente som liker å fiske. Som vanlig melder hun seg på den årlige fiskekonkurransen, og fanger en usedvanlig mellomstor fisk. Hun har faktisk fanget verdens mellomste fisk. Ingeborg og fisken blir rikskjendiser over natta. Men hva skjer når fisken legger på seg? 
Uke 15 2019

Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter